BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Slideku

Videotube

Thursday, January 21, 2010

Harta Syubhah

harta syubhah : syak/ ragu-ragu barangan tersebut. Ini saudara kena pastikan sndiri, Tanya dia btul2 ambil mana handpone jual murah 2 ni? kalau mengaku tu confirm harta haram, kalau byk dalih2 seakan-akan menipu, itu dah jadi harta syubhah. tanda-tandanya hampir ada sebab disebut ( chargher xde, jual murah plak )

bagaimanakah stastus harta syubhah ini ?

berkenaan dengan harta milik syubhah, Ia masih lagi diiktiraf sebagai hak milik seseorang, ini kerana perkara yg tidak ketahui dimaafkan, apatah lagi dalam situasi terdesak. tetapi meninggalkan perkara syubhah adalah sebaik-baik akhlak. Kat sini saya bawakan pandangan yg boleh menjadi rujukan & panduan kepada kita. InsyaAllah :

berikut adalah jawapan yg diberikan oleh Al-Alaamah Syeikh Dr. Ramadhan Al-Bouti :

هنالك في اصطلاح الشريعة الإسلامية ما يُسمّى بالمال الحرام، وهنالك ما يسمى بالمال المشبوه. والمال الحرام هو ما كان كله آتياً من مصدر محرَّم كأن يكون كلّه مغصوباً أو مسروقاً أو من تجارة بخمر.. ولا يجوز استعمال هذا المال بحال من الأحوال، بل يجب وضعه في مصالح الأمة عامة إن لم تمكن إعادته إلى أصحابه. أما المال المشبوه فهو ما كان مزيجاً من الحلال والحرام. وأغلب الظَّن أن مال والدك من هذا القبيل. ويجوز لك في هذه الحالة قبول عطيّته ويجوز لك استعمال هذا المال في الوجوه المباحة التي تحبّ.

Di sana terdapat Istilah menurut syariat islam berkenaan dengan harta haram & juga apa yg dinamakan dengan harta syubhah. Yang dimaksudkan dengan harta haram adalah : setiap sesuatu yang diperolehi dari sumber-sumber yg haram, seperti merompak, mencuri ataupun perniagaan arak dll, maka tidak boleh menggunakan harta ini apa cara keadaan sekalipun, malah wajib disalurkan wang ( harta tersebut ) untuk kemaslahatan umum, ini sekiranya tidak dapat dipastikan siapakah pemiliknya. Adapun harta syubhah : ia merupakah harta yang bercampur ( tidak diketahui ) antara yang halal dan juga haram, maka dibenarkan kepada kamu menerima pemberian tersebut dan boleh menggunakan harta ini seperti mana yg kamu inginkan.





Imam An-Nawawi Rahimahullah menuqilkan penerangan daripada Al-Imam Al-Ghazali yg menyebut bahawa :

Berkaitan dengan perkara yg diragui harta yg bercampur antara halal dan haram, sepertimana kes-kes yg byk berlaku di pasar, antaranya diragui daripada makanan2 yg telah dirampas, curi, kemudiannya dijual, sekiranya pembeli ingin membeli barangan tersebut, dia tidak wajib bertanyakan kepada pembeli dari manakah sumber barangan tersebut, melainkan dia jelas dan ada tanda-tanda kepada penjual tersebut kehidupan sehariannya bersumberkan harta-hrta yg haram, pada ketika itu dia wajib bertanya kepada penjual ataupun menyiasat terlebih dahulu.



Dalam kitab Ihya’ Ulumuddin Imam Ghazali memberi petunjuk yg hampir sama juga :

apabila harta yang bercampur antara haram dan halal, yang tidak dapat ditentukan ( disekat atau dielakkan ), tidak diharamkan mengambilnya selagimana meragui ( tidak diketahui ) harta tersebut yang mana satu halal dan yang mana satu haram. Melainkan wujudnya tanda-tanda atau bukti yang menunjukkan ianya jelas haram.



Rujukan kitab Al-Majmu’ Syarhu Al-Muhazab Jilid 9, m/s : 251-260, bab : "ما نهي عنه من بيع الغرر وغيره" cetakan Darul Ihya’ Turas Al-Arabi.

Walaupun begitu Imam Ghazali tidaklah membuka ruang semudah-mudahnya, beliau sebenarnya membahaskan begitu panjang dalam kitabnya tentang hal ini, dengan penuh tarbiyah bukan semata-mata hukum fiqh, beliau menekankan konsep zuhud, wara’ yg perlu dititik beratkan, mengkaji terlebih dahulu sumber harta tersebut,berbicara tentang kadar yg perlu dijaga,situasi bila yg perlu diraikan, setakat manakah kesempitan diri,nyawa,mendidik akhlak dan sebagainya.

Hal ini sama juga pendapat yg diberikan oleh oleh Al-Imam Ibnu Taimiyah mengatakan bahawa :

" وأما قبضه الشبهة : فليس محرَّماً ، بل ورعٌ مستحب .
maksudnya lebih kurang :“ mengambil harta syubhah belum menjadikan ianya haram, Akan tetapi mengambil sikap wara' itulah yg paling terbaik.”

0 comments: